Spolu s mnohými si kladu otázku, proč by orgány státní správy a samosprávy měly vůbec vynakládat veřejné prostředky na jakékoliv selfpromo. Jaký vliv má erární zadavatel na tištěná média ověřovali v Argentině ekonomové Franceschelli a Di Tella. Po deseti letech sledování čtyř tamních nejvýznamnějších deníků zkonstatovali, že pokud se zvýší výdaje státu do inzerce, klesne objem informací o vládní korupci na jejich titulních stranách, psali v poslední v příloze Víkend MF Dnes.

Pohlédněme nyní do "magazínu City Dnes Brno", který je jednou měsíčně v počtu 20 000 ks přikládán do brněnského vydání deníku MF Dnes. V každém čísle dvoustrana s "píár článkem" a samozřejmě fotkami, na kterých nesmí chybět nejlepší primátor Bc. Roman Onderka, MBA. V minulém čísle například slavnostně otevíral zrekonstruovanou slavnou vilu Tugendhat. Propagandistická dikce je shodná s obsahem vlastního radničního periodika, které radnice měsíčně distribuuje do všech poštovních schránek.

Nejpozoruhodnější je pak obsah smlouvy o poskytnutí inzerce mezi brněnským magistrátem a vydavatelstvím Mafra. Podle ní má v každém z 11 letošních vydání City Dnes Brno otisknout magistrátu inzertní dvoustranu. To vše bratru za necelý milion korun ročně, přesně za 88 tisíc korun bez DPH za jednu dvoustranu. Nahlédneme-li do oficiálního ceníku inzerce, zjistíme, že po uplatnění nárokové slevy za počet opakování a rozsah činí ceníková cena 57 600 Kč bez daně. (Technická pozn.: cena za dvoustranu je počítána jako dvojnásobek celostrany, která činí 48.000 Kč, neboť samostatně dvoustrana naceněná není, za plochu je však uplatněna kompenzace ve výši slevy 20 % a za opakování sleva dalších 20 %.) Na jednom vydání tedy magistrát oproti t.č. platné ceně tratí 30 400 Kč bez DPH, celoročně pak 334 400 Kč, s DPH pak celkem 401 280 Kč (magistrát není plátcem DPH). Rozdíl mezi ceníkem a realitou je v tomto případě 53 %. Pro jistotu podotýkám: ne sleva, ale přirážka.

Každý, kdo nakupuje v menším i větším inzerci ví, že ceník je jen jakýmsi odrazovým můstkem pro další jednání o cenách. V případě tak velkého inzerenta se slevy pohybují zcela běžně kolem 50 - 75 %. Osobně to vidím tak, že kromě těch skoro 401 tisíc korun vyhodil magistrát zbytečně nejméně polovinu z ceníkové ceny, tedy dalších 380 160 Kč vč. DPH. Celkem pak 781 440 Kč včetně zaplaceného DPH, tedy dvě koruny na jednoho Brňana.

Jelikož u brněnského magistrátu mě nepřekvapí zhola nic a jeho jméno nelze již více poškodit, zajímá mne, co na to druhá strana smlouvy...

Zda-li je možno zkorumpovat redakci MF Dnes se těžko dozvíme. Agendu regionální redakce fakticky snadno udrží v ruce jeden člověk - přičemž není ani tak podstatné, o čem a o kom se píše, jako spíš o čem a o kom se nepíše - a i ten má nad sebou svého vedoucího. Zástupce šéfredaktora celostátního vydání MF Dnes Karel Škrabal, pod kterého spadají regionální vydání, dokonce donedávna brněnskou redakci sám vedl. Měsíc před podpisem smlouvy publikoval v celostátním vydání komentář, jehož obsah dává smysl teprve, pokud nyní vidíme, o kolik je smlouva za inzerci v MF Dnes přestřelená.

Je tedy ono těch skoro osm set tisíc "držhubného" cenou za nezávislost vydavatelství? Poskytne Mafra brněnskému magistrátu, potažmo občanům Brna, kompenzaci za tento "úlet" alespoň dodatečně v podobě adekvátní slevy? Nebo navýší objem nenasmlouvaných bonusů, aby magistrát mohl Brňany za jejich peníze masírovat další propagandou?